Vítejte na stránkách věnovaných především HP FF, snad se vám tu bude líbit, snad se budete i vracet. Pokud po sobě zanecháte pár slov, budu moc ráda.
sova



.

8.5.

8. května 2014 v 19:49 | Paccia Domna |  *Proběhlo mi hlavou
Čtvrteční postesk. Ano, zase.



Dnešek jsem strávila ne fantastickém školení o projektech a aktivizačních metodách výuky. Za sebe musím přiznat, že jsem pro. Ale chápu je jako doplňkové metody, ne jako něco, na čem můžete postavit veškerou výuku na škole. Možná by to bylo bezva, vychovali byste si akční studentíky se zájmem, kteří by byli schopni zvládat kde co, ale pak zazvoní zvonec, přijde božská státní maturita a jste v *** Leda byste jako projekt ve čtvrťáku nasadili zvládání státních maturit. No, asi tomu jen nerozumím, to je taky velmi pravděpodobné a klidně se nechám přesvědčit o opaku. Jsem ve svých názorech v podstatě velmi pružná a nevadí mi každý týden zastávat něco jiného (prát se ovšem nebudu ani za jedno, to si nemyslete).

Nicméně o tomhle mluvit nehodlám, ačkoli by z toho mohl koukat docela dlouhý a nudný článek. Během toho úžasného semináře, kdy jsem si chvílemi připadala jak Barney Stinson (Vybavujete si tu scénu, kdy s Tedem hlídali bar, Ted řekl, že u nich došlo k vzácnému propojení myslí, a v Barneyho hlavě jen zněla hudba?), chvílemi jsem uvažovala, jestli dnes budou mít před školou ještě skořicovou zmrzlinu jako včera (neměli, mrchy), a pak promluvil kolega, vznesl jakýsi dotaz a já pak jenom dumala, kde se to jak podělalo, navíc za tak málo let.

Proč musejí učitele navštěvovat tolik seminářů zaměřených na aktivizační motivační činnosti, většinu času trávit tím, že si lámou hlavu, jak studenty přivést k zájmu o studium?

Zatraceně, když nemám zájem o studium, tak snad nelezu na školu, ne? Když tam jdu, tak zákonitě předpokládám, že se asi budu muset učit! Copak je tohle tak scestná myšlenka? Mě taky nikdy nebavila matika, fyzika, chemie, ale když jsem si podávala přihlášku na gympl, bylo mi jasné, že tam tyhle předměty budou, že budou mít širší záběr než na základce a že jestli z nich nechci kuli, budu se je muset učit. Nikdy mě ani nenapadlo, že bych celé čtyři roky strávila dohadováním s učitelem, že mě to nebaví a proč se to mám učit, když nikdy stejně jadernou elektrárnu nepovedu...

Dnešní potíž je ale v tom, že jsme vším možným nuceni k tomu, abychom s těmihle studenty tyhle nablblé dialogy vedli, vysvětovali jim, že studium je důležité (...), a nemůžeme je poslat do míst, kde slunce nesvítí, ačkoli v duchu už jsme je tam všichni poslali nesčetněkrát. Takže jak naprostí idioti přesvědčujeme gympláky, že matiku se učit fakt musej, zvlášť když hrozí povinně u matury, ajťákům vysvětlujeme, že by mohli zvládnout aspoň základy práce s excelem, a celkově si připadáme jak u blbejch na dvorečku a já žasnu, jak jsem mohla vystudovat bez projektů, třicetiminutových her v hodinách či padesáti různých aktivizačních metod za týden. A proč mi nikdo nikdy do hloubky nevysvětlil, jak v praktickém životě uplatním rovnici tvrdnutí malty, Krebsův cyklus nebo proč se mám proboha učit začátek Máje, když je to zaznamenaný v tolika výtiscích, že se to nezničí a na mně nikdy nebude záviset jeho uchování pro příští generace, vždyť doba ústní slovesnosti pominula!

...a vyhodit pro špatné výsledky nikoho nelze, protože prachy, že jo.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 JSark JSark | 8. května 2014 v 22:41 | Reagovat

Školstvo made in Czech and Slovakia. :D

2 P. D. P. D. | 9. května 2014 v 9:24 | Reagovat

jo, hurá... :-D

3 P. D. P. D. | 9. května 2014 v 9:36 | Reagovat

jeden student dnes: včera jsem viděla statistiky, jak je to se vzdělaností a jsme na tom dost blbě. jako jak to možný, jsem až někde patnáctý a vždycky jsme docela byli vysoko...
mi to nedalo, a ačkoli jen sedím vzadu a nevyjadřuju se, tak jsem jim do do toho skočila, že jako co čekaj, když polovinu času ve škole jen diskutujou, proč se musej co učit.
prostě mě od včerejška všichni štvou. koupím si černej plášť a přestanu mýt vlasy...

4 Kathie Jones Kathie Jones | Web | 10. května 2014 v 13:30 | Reagovat

Čtvrtky jsou koukám náročné :-D

5 P. D. P. D. | 11. května 2014 v 9:13 | Reagovat

ono to ani není čtvrtkem jako takovým, ale třeba ve středu končím kolem šestý, takže když dorazím, už se mi fakt nic nechce a nemám ani sílu si stěžovat... :-D

6 JSark JSark | 12. května 2014 v 19:25 | Reagovat

Hehe, u nás som zachtila túto novinku zo školstva - pre odborné stredné školy vzniknú nové pracovné zošity zamerané na odbornú stránku výučby. Moja prvá myšlienka: bude to debilina, na ktorej sa zase niekto nabalí. Ale bolo to horšie: napíšu si ich sami učitelia. Aby sa náhodou nenudili. :-D

7 P. D. P. D. | 12. května 2014 v 20:33 | Reagovat

prosím tě, ani to neříkej nahlas, nebo to zaslechne nějaký pako u nás a budeme to dělat taky...

8 JSark JSark | 13. května 2014 v 10:40 | Reagovat

A to ešte je otázne, či by to mali vôbec zaplatené. Aspoň aby sa nepovedalo. ???
Je to desivé, že? :-D
Aby som sa aj ja posťažovala - včera som bola na obhajobe magistra, čo som mu robila školiteľa. Všetko viac menej ok, až zrazu nový pán profesor (ktorého-radšej-nebudem-menovať), ktorý prácu absolútne nečítal, prešiel si tak nanajvýš obsah a názov začal brblať, že takú prácu ani nepustiť k obhajobe, a keď tak s najhoršou navrhnutou známkou, pretože obsah nezodpovedá názvu. 8-O Ale teda je to len jeho osobný názor a samozrejme podstatnejší je názor školiteľa a oponenta. Samozrejme nezabudol ironicky podotknúť, že evidentne školiteľ (ja) som z práce nadšená (čo som až tak nebola, ale sa predsa nezhodím tým, že to priznám) a oponent mal síce závažné výhrady, ale bol mierny (až tak závažné neboli), takže čo on chudák profesor (člen komisie) môže povedať. :-!
No proste tóth. :-?

9 P. D. P. D. | 13. května 2014 v 11:24 | Reagovat

cože???
no, že se divím...to oni rádi, navalit práci a finančně ji nehodnotit, aby snad učitelé nezačali chodit do škol kvůli prachům. takhle to nemůže říct nikdo. :-D  aspoň já neznám nikoho, kdo by to dělal pro prachy - a to znám pěknou hromadu nejrůznějších cvoků.
ten profesor je pěknej idiot. jako ať si myslí, co chce, to je jeho věc (i když udělat si úsudek jen po prolítnutí názvů, to musí být taky docela borec), ale útočit takhle veřejně, to mi přijde jako střílení do vlastních řad. takhle podkopávat kolegy, to je hulvátství. a jak si pak mají lidi učitelů vážit, když se ani oni sami vůči sobě nejsou schopni  chovat korektně a prokazovat jakous takous míru slušného chování?

10 JSark JSark | 13. května 2014 v 19:20 | Reagovat

No jo, to vieš, nové koště, potrebuje si trochu zamiesť. 8-) Ale musím povedať, že ostatní kolegovia mňa aj mladého podržali - už len poukázaním na to, že väčšina názvov prác je podobne neurčitých. Je fakt, že ja som sa nad tým názvom príliš nezamyslela, ale to je tým, že sa na to u nás nikto až tak nezameriava. 8-O
Vieš čo ma potom pobavilo? Len súkromne, chcem sa tam dostať natrvalo, tak nemám chuť ísť príliš do konfliktu (všeobecne som strašne nekonfliktný typ :-!). Sedela som tam ešte asi hodinu pri ďalších študentoch a pán profesor sa rozplýval, ako skvele si jeden z nich navrhol hypotézy. To zábavné bolo, že to podľa mňa hypotézy neboli, len tézy. :-D Keďže v Trnave sme metodológii moc nedali, tak v Bratislave na doktorandskom som sa do toho musela dosť zažrať, ešte som si to výslovne vypisovala, rozdiel hypotéza/téza.
Tak je otázka, aký kvalitný je pán profesor. :-P Ale vieš ako to je - katedra má problémy s akreditáciou, takže profesora potrebuje. ;-)

11 P. D. P. D. | 14. května 2014 v 8:53 | Reagovat

se asi musel předvést, jaký je kápo... je dobře, že aspoň kolegové vás nedali :)
k tý potřebě profesorů - my jsme tu taky měli profesora vytaženého z důchodu, co nedoslýchal, ptal se tě na naprosto nesouvisející věci nebo na věci, co jsi právě řekla, na přednáškách mu prý nešlo rozumět, ale právě - potřeboval se profesor. je to smutné - i vůči nim, protože jsi odborník, vybuduješ si celkem zvučné jméno, dáš jim, co můžeš, po zásluze odejdeš - a pak tě vytáhnou zpátky a celá generace si tě bude pamatovat jen jako někoho, kdo už to oni fyzicky pořádně nezvládá. je to hnusný a nedůstojný, bohužel každodenní praxe. na jednu stranu se navzájem kritizujeme, jak se ženeme za tituly, jak jsme jimi v evropě posedlí snad nejvíc, ale na druhou stranu proti tomu neuděláme ani ň. vyučující na vš, kterou jsem ji obdivovala, vážila si jí, vrátila se kvůli ní na doktoranda, se snažili uštvat kvůli publikační činnosti a vyšším a vyšším titulům doslova i na smrtelný posteli. byl to vážně humus, nad kterým mi dodnes stoupá žluč a nemůžu to překousnout. myslím, že tohle byla asi rozhodující chvíle, kdy jsem se rozhodla, že i kdybych to dodělala, do vysokýho školství nejdu.
takže máš můj obdiv, já bych to nezvládla :)

12 JSark JSark | 14. května 2014 v 16:24 | Reagovat

Tak moja nádej je napríklad v tom, že nový šéf katedry má tak okolo štyridsiatky a sám je ešte doktor. To mi bolo fakt sympatické, že ho na to pustili, pritom exšéf katedry ešte nie je ani v dôchodkovom veku a stále na katedre pôsobí, takže tie vzťahy tam nie sú také depresívne. :-)
Ale inak tento profesor nie je taký starý, má "len" 67. :-D Takže také hrozné to nie je, pamätám si našich starých docentov a profesorov, to boli skúšky! Odpovieš na otázku, reakcia: "toto som nechcel počuť", povieš mu to isté ešte raz (hlasnejšie), reakcia "toto som chcel počuť". Nie že by priznal a upozornil, že nepočuje. :D Ale tento nový si proste musí rypnúť, no. ;-)
S tými titulmi máš svätú pravdu - na jednej strane kritizujú, že pomaly upratovačka bude mať titul zo sociálnej práce, ale na druhej strane na katedrách nerozhoduje kvalita vyučujúceho, ale či má titul. Ten detail, či ešte vôbec udrží myšlienku je úplne nepodstatný. Je to smutné. :-(
Teraz nám ešte tak zvýšili podmienky na akreditáciu (čo sa týka publikovania), že to sa jedna známa (profesorka) vyjadrila, že za takých podmienok by už učiť nešla. O_O

13 P. D. P. D. | 16. května 2014 v 9:15 | Reagovat

jo, bohužel. já jsem nedávno byla u nás na fakultě (po dlouhé době vrátit knihy, stydím se), tak jsem právě mluvila se svou docentkou, kde jsem jí říkala, jak jsem na tom ohledně studia/nestudia a konec nějak zaslechl i kamarád doktor, se kterým jsem pak měla schůzku, tak se mě ptal, jestli pochopil dobře, že to chci vzdát. tak jsem mu vysvětlila, že to prostě beru tak, že buď budu mít po prázdninách práci, a když ne, tak budu studovat, že už to prostě neřeším, protože ten titul je mi stejně absolutně k ničemu. na uni nepůjdu (stejně bych se nedostala, lidi berou jen externě a to je k ničemu, normální práci k tomu neseženeš a jako hobby je to pěkně ujetý... navíc univerzity teď chrlí doktorandy a doktory ve velkém, takže smysl se lehce vytratil) a na střední je mi to k ničemu, spíš ještě hrozí, že ten titul budu zapírat. docela mě překvapilo, jak klidně to vzal a že se ještě nakonec přiznal, že taky uvažoval, k čemu by u to bylo, kdyby odešel z uni (on má teda doktorátů víc, před ním jako fakt klobouk dolů). tím mě šokoval, protože je to člověk, co učí kde co, stále se vzdělává v něčem úplně novém, nejen ve svých aprobacích, prostě když už na uni nechce být ani tenhle člověk, tak kdo? přitom, kdyby odešel, byla by to podle mého opravdu ztráta. sice jsou tam starší lidi (jemu není ani čtyřicet), s vyššími tituly, ale on je opravdu mnohostranný a do hloubky. navíc se s ním dá mluvit, je příjemný, no, mohla bych na něj skládat ódy... :-D  ale asi mu taky vadí hlavně tamní klima a drží se tam jen kvůli jednomu člověku.  my jsme to sice nikdy neprobírali, on je dost korektní, ale tentokrát to zmiňoval několikrát. já sice mám jakous takous představu, jak to tam funguje, ale že o tom začal i on - a i přímo jmenovitě o lidech... byl to asi takový pocit, jako když někoho znáš celé věty, vždy chodí v obleku, uhlazený, mluví spisovně a div ne v rýmech, a najednou z něj vypadne "kurva, se na to můžu vysrat"... prostě dost šok. asi tam taky dost přituhuje. a to ještě naše katedra nebo i fakulta nejsou nejhorší...

14 JSark JSark | 18. května 2014 v 22:12 | Reagovat

To je sila. Ja teraz skúšam dostať sa tam asi posledný krát, potom sa na to vybodnem. 8-)
Teraz som rozprávala so známou, je profesorka a teraz má 32 !! bakalárskych a magisterských prác na ohodnotenie. O_O

15 P. D. P. D. | 19. května 2014 v 10:44 | Reagovat

tak hodně štěstí :-)

ty práce, to snad ani není v lidských silách! 8-O  to je šílený

16 JSark JSark | 20. května 2014 v 12:58 | Reagovat

Že? Úplne šialené, veď sa jej musí mozog zavariť. :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama